Ο ΣΕΑΒ (Heal-Link) συγκέντρωσε και δημοσίευσε όλα τα επιτεύγματα των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών στον καιρό του COVID-19 και τα παρουσιάζει με στην παρακάτω ανακοίνωση:
“Στον καιρό του COVID-19, οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες υποστήριξαν και συνεχίζουν να υποστηρίζουν αποτελεσματικά το εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο των Πανεπιστημίων υπό πρωτόγνωρες και δύσκολες συνθήκες για όλους. Την περίοδο αυτή που τα φαινόμενα της πανδημίας φαίνεται να αποκλιμακώνονται, ανασυγκροτούμαστε και αναφέρουμε στις Διοικήσεις μας το έργο μας κατά την περίοδο που ήμασταν κλειστές λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Αυτή είναι μια μικρή σύνοψη των όσων συλλογικά καταφέραμε.
- Οργανώσαμε σε σύντομο χρονικό διάστημα τις εξ αποστάσεως υπηρεσίες. Η αυτοματοποίηση μας επέτρεψε την αποδοτική τηλέ-εργασία του προσωπικού μας, διασφαλίζοντας την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ αποτελεσματικότητας και ασφάλειας του προσωπικού.
- Επικοινωνήσαμε και υποστηρίξαμε τις κοινότητές μας. Χρησιμοποιήσαμε κάθε πρόσφορο μέσο, από τηλέφωνα και email ως μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τηλεδιασκέψεις και υπηρεσίες ‘ask a librarian’. Όλα τα αιτήματα διεκπεραιώθηκαν σε ελάχιστο χρόνο.
- Τροποποιήσαμε το κανονιστικό μας πλαίσιο για να μην επιβαρυνθούν καθ’ οιονδήποτε τρόπο τα μέλη μας.
- Συνεισφέραμε στην περαιτέρω ψηφιοποίηση εσωτερικών διαδικασιών, μέσω επίκαιρων ενημερώσεων μονάδων των Ιδρυμάτων μας, όπως Γραμματείες Τμημάτων, και ψηφιακής διεκπεραίωσης διαδικασιών, όπως αυτών για τις ορκωμοσίες.
- Ενημερώσαμε υπεύθυνα τις φοιτητικές κοινότητες για όλα τα θέματα δήλωσης και διανομής συγγραμμάτων από την υπηρεσία «Εύδοξος».
- Συμβάλλαμε με τα δικά μας μηνύματα στο κάλεσμα «Μένουμε σπίτι» και δώσαμε δεκάδες προτάσεις για τη δημιουργική απασχόληση των μελών μας κατά την περίοδο του εγκλεισμού.
- Συνεργαστήκαμε με τις υπηρεσίες δικτύων και με το ΕΔΥΤΕ για να προσφέρουμε στις κοινότητές μας αξιόπιστους μηχανισμούς εξουσιοδότησης (Single Sign On και ιδρυματικοί λογαριασμοί χρηστών).
- Ενισχύσαμε τους μηχανισμούς αυτοαπόθεσης διπλωματικών εργασιών και διδακτορικών διατριβών στα ψηφιακά αποθετήρια.
- Παρείχαμε πρόσβαση σε αξιόπιστο ηλεκτρονικό περιεχόμενο. Είτε κεντρικά από τον ΣΕΑΒ, είτε αυτοτελώς, οι Βιβλιοθήκες παρείχαν πρόσβαση σε χιλιάδες ηλεκτρονικά τεκμήρια κάθε μορφής.
- Αναπτύξαμε και επιμεληθήκαμε καταλόγους πηγών για τον κορωνοϊό, ώστε να ενισχύσουμε το έργο των ερευνητών και λειτουργών υγείας.
- Προωθήσαμε την ενσωμάτωση ηλεκτρονικών πόρων. Η βάση συγγραμμάτων της υπηρεσίας «Εύδοξος» ενημερώθηκε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα με τα συγγράμματα του ΣΕΑΒ (περισσότερα από 117.000 ηλεκτρονικά συγγράμματα συνολικά, συμπεριλαμβανομένων των ανοικτών συγγραμμάτων του Κάλλιππου).
- Γίναμε μέρος του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Οι υπηρεσίες του ΣΕΑΒ πλέον περιέχονται στην εφαρμογή ψηφιακής διακυβέρνησης gov.gr.
- Δημιουργήσαμε έναν οδικό χάρτη με καλές πρακτικές για την ορθή χρήση και υποστήριξη των online μαθημάτων. Δώσαμε έμφαση στο ανοικτό περιεχόμενο και στηρίξαμε την υπεύθυνη χρήση πηγών στις ενότητες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
- Κρατήσαμε ενεργές τις υπηρεσίες διαδανεισμού για την αποστολή αρθρογραφίας στους ερευνητές μας.
- Εκτελέσαμε το πάγιο έργο τεκμηρίωσης των συλλογών μας και επεξεργασίας πάσης φύσεως καταλόγων.
- Διεκπεραιώσαμε κάθε διοικητικό έργο μας είχε ανατεθεί.
- Μοιραστήκαμε με τους συναδέλφους. Σε πνεύμα αγαστής συνεργασίας μοιραστήκαμε μεταξύ μας πληροφορίες για να εξοικονομήσουμε χρόνο για τους συναδέλφους μας και τις κοινότητές τους.
Λειτουργήσαμε διακριτικά και αποτελεσματικά, αποδεικνύοντας για μία ακόμη φορά την αναγκαιότητα των Βιβλιοθηκών μας στο πλαίσιο μιας σύγχρονης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Όλα αυτά δεν θα μπορούσαν να ευοδωθούν χωρίς τη σημαντική συμβολή των συναδέλφων μας. Συνεχίζουμε να βελτιώνουμε τις εξ αποστάσεως υπηρεσίες, λαμβάνοντας υπόψη τόσο την εμπειρία που αποκτούμε όσο και τη διεθνή βιβλιογραφία. Όλες οι ανωτέρω υπηρεσίες συνεχίζουν να προσφέρονται αδιαλείπτως.
Ετοιμαζόμαστε για ένα καλύτερο και πιο ασφαλές για όλους μας αύριο.”